logo-mini

Krásne a zároveň ťažké začiatky

Ako zrealizovať idealistické predstavy o dokonalej práci, ktorá by bola zároveň zábavou a priniesla do rodinného rozpočtu solídnu dávku peňazí? Nie je to skôr utópia ako reálne dosiahnuteľný fakt? Odpovede sú len a len v nás ľuďoch samotných a o tom ako k tomuto všetkému pristúpime, aby sme si tvrdo a bezhlavo išli za svojím. Stará otrepaná fráza, že začiatky sú ťažké platí bez výnimky v každej sfére, či už pracovného alebo spoločenského života. Inak to nebolo ani u mňa. S veľmi širokým úsmevom na tvári spomínam na svoje začiatky podnikania v oblasti fotografických služieb. S odstupom času a pri občasnom zablúdení do svojich archívnych priečinkov spred troch rokov si môžem povedať „ach tie začiatky plné ideálov“, keď som vstúpil do sveta, kde som bol odkázaný iba na seba a svoju šikovnosť. Mohol som sa začať realizovať. Ale tu nastáva menší problém a naskytuje sa v tej chvíli niekoľko dôležitých otázok.

1.Otázka: Ako začať?

Píp, píp na telefóne sa zobrazila SMS s textom na Váš účet bola pripísaná suma xxxx €. Príspevok na podnikanie ako finančná injekcia od štátu na rozbeh malého podniku.  V mojich očiach značný prejav šťastia a nadšenia, že si môžem kúpiť svoj prvý kvalitný fotoaparát a ďalšiu techniku prislúchajúcu k tomu, ktorú by som si inak nemohol dovoliť. Tu sa následne naskytol priestor na otázku akou marketingovou stratégiou sa uberať, aby som začal naberať prvé skúsenosti a pomaly aj zarobiť svoje prvé euro ako profesionálny fotograf. Nie je žiadnym tajomstvom, že moje znalosti z oblasti fotografie samotnej boli viac než nulové 😀 . Mnohými som bol označovaný za samovraha, že som sa z ničoho nič dal na dráhu fotografa podnikateľa s maximálne nulovými znalosťami v tejto oblasti. Fotenie maličkým kompaktom na auto režime veru veľa možností neposkytovalo a základné pojmy ako clona, uzávierka, iso, hĺbka ostrosti a podobné pojmy som v živote nepočul a to som bol už oficiálne mesiac podnikateľom v oblasti fotoslužieb J . Každý musel nejako začať. Samotná postprodukcia prvých fotografií bola nie že smiešna, ale až očiam škodiaca a nezodpovedala takmer vôbec reálnym farbám farebného spektra ľudského oka. Neprajníkom a konkurencii som sa teda ponúkol ako fajne naservírovaný rezeň na tanieri a poriadne si zgustli na všetkých mojich prešľapoch a rozhodne kritikou nešetrili. Aj také sú začiatky.

2.Otázka: Ako čeliť neprajníkom a konkurencii?

Je to veľmi citlivá téma a v mojej pozícii bola veľmi nezávideniahodná. S otázkou čo ty robíš na trhu práce ako SZČO v oblasti fotoslužieb, keď si predtým v živote nevidel fotoaparát ani z lietadla? Prvý rok bol celkovo veľmi náročný a pokiaľ si človek nájde určitý systém v tom, aby sa dokázal v tej svojej branži predať ľudom naplno, tak to stojí veľa úsilia, času a finančných prostriedkov. Priznám sa mal som veľakrát obdobia takého typu, kedy by som to všetko už najradšej zabalil, ale nezlomná vôľa dokázať spoločnosti, že nestojím úplne za prd ma posúvala ďalej a každé fotenie prinieslo niečo nové. Zručnosti pribúdali a s odstupom času prišli aj prvé vážnejšie zákazky. Je potrebné naučiť sa prijímať aj kritické ohlasy, pretože tie posúvajú človeka ďalej vpred. Čeliť neprajníkom a konkurencii sa dá jedine výsledkami, ktorými ich tromfnete alebo minimálne prekvapíte. Vzbudíte rešpekt a oni vás budú brať úplne z inakšej pozície ako predtým. Je dôležité vyhnúť sa sporom hlavne na sociálnych sieťach, ktoré iba pridávajú uhlie do tlejúceho ohňa a často krát je dôležitejšie racionálnejšie uváženie situácie, aby si človek ešte viac neuškodil. Reputácia je fakt veľmi dôležitá. Dôležitý je samozrejme upgrade techniky, ktorý posúva možnosti stále vyššie a vyššie. Klasicky ekonomický strategický ťah na dosiahnutie zisku je investovať, či už je návratnosť dlhodobejšia alebo krátkodobá. Rozumné investície sú gro úspechu.

3.Otázka: Ako to na dôležitej akcii nespackať?

Návod na to ako akciu alebo spoločenskú udalosť nespackať neexistuje. Treba brať do úvahy viacero premenných, ktoré môžu alebo nemusia zasiahnuť do celého priebehu akcie. Veľakrát je to o šťastí, rýchlych reakciách na danú situáciu a samozrejme o pevnej vôli, ktorá je neodmysliteľnou súčasťou tejto branže. Hovorí sa, že čím viac skúseností a praxe máš, tak tým je to lepšie a nič ťa nemôže prekvapiť. Toto tvrdenie nie je celkom na mieste. Vždy môže niečo prekvapiť. Či je to náhla nečakaná technická závada, neochota, náladovosť ľudí alebo iný nepredvídateľný faktor. Aby sa akcia dala nazvať vydarenou, tak je potrebné, aby všetky elementy jeden do druhého zapadli. Účastníci akcie alebo udalosti sa nemôžu spoliehať na samotného fotografa, pokiaľ k tomu samozrejme veľkou mierou neprispejú aj oni sami.  Samotný fotograf je tiež len človek, ktorý potrebuje plnú spoluprácu všetkých zúčastnených subjektov na spoločenskej udalosti. Jedine tak sa môže dostaviť priaznivý výsledný efekt, ktorý uspokojí každého. Dôležité je nebáť sa aj napriek malým skúsenostiam alebo žiadnym pozvanie na fotenie akcie prijať. Odpovede typu neverím si, nemám skúsenosti sú vždy takou ručnou brzdou v ďalšom zdokonalení sa. Kedy naberieš skúsenosť, keď nie na akciách? Treba si vždy položiť túto otázku a neváhať, keď ťa niekto pozýva, aby si išiel fotiť daný event. Netreba si hneď v hlave premietať negatíva, lebo sa potom následne akcia spacká a renomé tým pádom klesá.

Ing. Norbert Gonosz

Ing. Norbert Gonosz

Sme zohratá "skoro" manželská dvojica, ktorá robí túto prácu s láskou a vášňou. Snažíme sa hlavne o to, aby ste svoj DEŇ D mali zaznamenaný s láskou a s úsmevom na tvári. Preto sa vám snažíme byť stále nápomocní, vyčarovať dobrú náladu počas celého dňa, nestresovať vás, ale skôr naopak dodať vám energiu a uvoľnenie, aby ste si svadobný deň užili čo možno najviac. Samozrejme v neposlednom rade vám chceme doručiť čo možno najlepší výsledný produkt, aby ste na svoj deň a na nás mali len pozitívne spomienky. Sme féroví a snažíme sa o to, aby boli naše služby dostupné pre každého.


Pridať komentár